Ganska långt inlägg om inkallning

Här är lite om hur jag tränar inkallning och hur man kan göra:

När jag tränar gör jag på olika sätt. Antingen så kan jag träna på "stanna" samtidigt genom att sätta Sixten ner, säga "stanna" och backa 10 meter. Sen räknar jag till 10 oftast, men försöker variera så ibland är det kanske 5 sekunder och ibland 15. Iallafall, efter att jag har räknat tyst i huvudet sätter jag mig på huk och ropar: "Sixten, kom hit!". Jag visar lockar inte med belöningen, oavsett om det är godis eller leksak utan visar den först när han är framme hos mig. Då klickar jag och om det är godis han får så ger jag det nära kroppen för att inte bli en godisautomat.

Ett annat sätt att träna på att att man är 2 personer som står mittemot varandra. Jag brukar ha 10-20 meters mellanrum men man anpassar såklart till hundens nivå. Båda personerna ska ha godis (om man hellre belönar med leksak eller mys kan man såklart göra det men vid detta tränings-sätt föredrar jag att använda godis och/eller kel för att belöningen inte ska behöva ta upp så mycket tid. Den ena personen håller i Sixten och just som den andra ropar "Sixten, kom hit!" släpper person 1 honom och han rusar iväg. Sedan gör person 2 samma sak och såhär kan man fortsätta ett par minuter. Kom ihåg att som med all annan träning alltid sluta när det går som bäst! (det är lätt att man tänker "det går ju så bra nu, en sista gång!" men den där bonus-omgången kan då vara omgången som får hunden att tappa fokus!)

Ett tredje sätt, som jag själv inte har provat, är att träna med långlina. Detta är väl främst för dom allra första gångerna man tränar inkallning, för att befästa kommandot. Men sätter fast hunden i en långlina i selen (ALDRIG HALSBAND!) och så kan man försiktigt hala in hunden samtidigt som man ropar på den.

Om man ska träna inkallning när hunden är lös och man helt enkelt bara ropar på den, och den inte har lärt sig riktigt vad "kom hit!" betyder, så måste man tänkte på dessa saker: Gör så att hunden inte kan misslyckas! I början kan du bara ropa när den är på väg till dig, och ropa aldrig när du är osäker på om den kommer!

Det var lite från mig om träning :). Puss o kram hörrni!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0