Klicker eller inte klicker?

God morron! Vi vaknade 09.00 imorse, superskönt! Var ute på promenad och så, har lekt lite. Senare idag ska vi gå till pappa, och vid 13 ska han skjutsa oss till Victoria och Marley :D. Kulit kulit!
Men såhär ligger det till - igårkväll läste jag runt på olika sidor och fick en bättre bild av vad klicker är bra för. Visst kan man träna shejping utan klicker, men det är dels bättre att klicka när hunden gör rätt än att bara säga "bra!" för klicket låter alltid likadant, hunden fattar varje gång man klickar: "aha, så där ska jag göra!". Om man bara använder rösten så händer det lätt att rösten låter olika o.s.v. Och ja, sen måste man ju inte använda klicker i allt man gör med hunden, men det är ändå ett väldigt smart träningsredskap! Tänkte faktiskt se om jag kan åka till djuraffären här i veckan och inhandla en sån, så kan jag "klicka in" Sixten som det heter. D.v.s. klicka, ge godis, klicka, ge godis, klicka, ge godis. För att han ska förknippa "klick" med godis!

Så klicker får det bli! Men tills jag har inhandlat en sån får jag klara mig utan ;). Nu ska jag äta frosties och mjölk! Pusss!


     Hade inga nytagna bilder på Sixten tyvärr :/

Kommentarer
Postat av: Stina

Som man säger behöver man ju inte använda klicker heller, men det är ett bra redskap under inlärningen efetrsom man kan klicka precis när hunden gjort och det låter alltid på samma sätt :) Jag brukar använda klicker, tycker det funkar kanon!

2011-07-05 @ 12:44:19
URL: http://lapphunden.webblogg.se/
Postat av: karin isaksson

Fungerar det på barnbarn oxå???

2011-07-05 @ 19:14:10
Postat av: Mamma

Kan kanske funka på tonåringar som ska komma hem också?

2011-07-05 @ 19:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0