Lite blandat om vår träning

Tidsinställt inlägg

Hej! Idag har jag stora planer för lillplutten! Nejmen först ska vi åka till farmor o farfar så att han får leka med Hjalmar lite. Sen på eftermiddagen/kvällen tänkte jag träna på en sak som jag inte har tränat så mycket. Kontaktträning! Tänkte någon gång ta ut honom lös på tomten (förutsatt att Kottisen är borta) och belöna varje gång han tar spontan kontakt, på det sättet förstår han att det lönar sig att vara i närheten av matte. Sen tänkte jag vid ett annat tillfälle sitta framför honom och belöna ögonkontakt. Ibland belönar jag 1 sekund och ibland 3 eller kanske 5 sekunder ögonkontakt. En annan övning jag tänkte göra är att jag lägger mig på mage framför honom och lägger en godbit mellan oss. Jag lägger i början även handen över godisen. Så fort han tittar mig i ögonen tar jag bort handen och säger "varsågod". Längre fram kan jag börja ta bort handen och bara lägga för den om han försöker ta godisen utan att "be om lov".

Och en sak som jag måste bli bättre på är att inte alltid belöna med godis. När man lär honom trix så är det väl det enda alternativet för en belöning i form av mys eller lek tar ju fokuset bort från träningen. Men när man tränar inkallning t ex tror jag verkligen det kan funka som bra belöning att typ kampa med en leksak eller så. Det måste jag komma ihåg, för det blir ju lätt så att man bara tar med sig godispåsen och kör på det lätta sättet!

Dessa kommandon kan Sixten: ligg, sitt, tass, rulla, upp med händerna, kom hit, stanna
Inkallning ska jag försöka träna lite oftare dock, för med störning är det inte säkert att det fungerar alla gånger!

Puss o kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0