Några av mina favvo-raser

Här är 3 av dom många raserna jag älskar mest!

West Highland White terrier
Älskar allt med rasen! Stor hund i liten kropp, tillgiven, social, kelen, aktiv, sportig, glad, ja den passar mig perfekt! Sen beror det säkert mycket på individen, men Sixten är ett praktexemplar på en fin Westie! Inte till utseende, med tanke på hans överbett, men han är oerhört bra mentalt! Tycker vi iallfall ;D. Nej men Westie är verkligen en härlig hund, plus att det är en av dom sötaste hundarna man kan tänka sig! Vissa tilltalas av små fluffiga dvärg-hundar, men jag älskar denhär vita ängeln med svarta, kloka ögon!




Finsk lapphund
Lärde känna rasen nyligen, när vi skaffade Sixten och jag började surfa runt på hundsidor. Jag har aldrig träffat någon men jag är redan förälskad! Precis som Westien passar denna 20-kilos vovve mig perfekt! En aktiv familjehund som inte kräver massa motion men som älskar det ändå! Passar bra till agility och skogspromenader, är social och vill vara till lags! Och - precis som med Westien - har den ett underbart vackert yttre!




Berner Sennen
Sen jag var typ 6 år har jag alltid älskat denna magnefika ras! Dock blir den typ bara 9 år gammal och har väldigt många ras-sjukdomar, så det är inget alternativ, men dom är ju så härliga! Precis som deras utseende skvallrar om är dom mysiga nallebjörnar som älskar kel o mys! Älskar dom flesta hundar som inte är mindre än 30 cm i mankhöjd, men dessa är ju otroligt härliga! Man vill ju bara kura in sig i deras päls!


Kommentarer
Postat av: skantz

SV: Öööh, förlåt men jag har ingen aning! :o Det var någon hemsida som jag aldrig har hört talas om :'$ :( <3

2011-07-08 @ 22:26:14
URL: http://sskantz.blogg.se/
Postat av: Stina

Svar:



Att jag "fick upp ögonen" för finsk lapphund var egentligen en slump för några år sen. Jag gjorde ett sånt där test på internet där man får reda på vilka hundraser som passar en och då kom finsk lapphund upp, som jag inte hört talas om innan. Började läsa på en massa om rasen och kände att den lät helt perfekt för mig :) Jag gillar att dom är följsamma, villiga att vara till lags, "allround"-hund som kan hänga med på allting i princip och som klarar att jobba en hel del utan att bli helt hysterisk om man tar det lugnt vissa dagar :) Jag har även haft en finsk lapphund innan Koff, henne hade jag förra året men hon var sjuk och avlivades när hon var fem månader :( Hon var iallafall väldigt träningsvillig, gosig och en riktig "mattehund" och än så länge så verkar Koff också vara det, så jag hoppas att han fortsätter vara lika trevlig som vuxen också :)

2011-07-08 @ 23:48:34
URL: http://lapphunden.webblogg.se/
Postat av: mamma

Finsk lapphund är jätte fin

2011-07-09 @ 21:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0