Shejping

Tjodelu! Idag vaknade vi 09.20!! Så sent har vi aldrig vaknat! Guud så skönt det var :D. Inte för att jag har något emot att gå upp vid 8, ärligt talat, men 09.20 liksom! Är mest chockad över att Sixten inte vaknade tidigare!
Iallafall, vi har gått 2 långprommisar (en på 20 min och en på 30 min) och en kortispromenad på tomten på typ 5 minuter. Vi har lekt rätt mycket, han har sovit en del, aa men typ som vanligt! Fast jag provade en ny - skitbra - träningsmetod! Shaping! Man kan också skriva shejping, det är tuffare B-). Haha nej men det är så att när jag tränade "ligg" förut gjorde jag såhär:

(haha sorry för en otroligt ful bild...)

Alltså jag för godisen med en hastig rörelse ner mot marken och säger "ligg" när han lägger sig ner. Detta har resulterat i att han bara kan "ligg" med hjälp av den handrörelsen. Så jag provade shejping! Jag satt med en godis framför honom, och så lät jag honom komma på själv vad han skulle göra. Först provade han att sitta och kolla mig i ögonen, sen hoppade han runt lite och försökte ta godisen. Efter en stund lade han sig ner, då fick han godisen. Då förstod han och började lägga sej ner så fort jag tog upp godisen. Då lade jag till kommandot! Jag sa "ligg" så fort han lade sig ner. Och efter 3 minuter hade han lärt sig "ligg" utan handtecken! Så nu kan han det :D. Detta tränings-sätt ska man tydligen använda klicker till, men jag förstår inte varför? Hunden förstår ju uppenbarligen lika bra utan klicker!

Så, då vet ni det! Prova gärna själva - det är även en jättebra hjärngympa för hunden! Att den får komma på själv vad den ska göra för att förtjäna godisen, istället för att man visar genom att hålla en godis mot nosen på den hela tiden! Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0