Hur jag tränar "ligg"

Ligg tränar jag mycket just nu, snart sitter det! Det är svårare än sitt, så jag använder mig av både kommandot "ligg" och även ett handtecken.

Ligg:
Jag börjar med att hålla en godis så att hunden ser den, sedan för jag den med en hastig rörelse till marken och när han lägger sig säger jag "ligg". Om han inte lägger sig, utan försöker komma åt godisen, väntar jag bara tills han självmant lägger sig, då får han godisen. Detta upprepade jag om och om igen i början. Och eftersom man måste få upp hunden till stående eller sittande mellan varje försök så är detta även ett perfekt tillfälle att träna på "sitt från ligg". Så när jag efter ligg vill ha upp Sixten igen, tar jag en godis, för upp den över hans huvud med en hastig rörelse och säger "sitt".

Iallafall, när hunden börjar lägga sig ner varje gång man för ner godisen kan man lägga till en handrörelse. Jag gör så att jag har platt hand med handflatan riktad mot marken och så för jag den neråt mot marken när jag säger "ligg". Detta upprepade jag några gånger, fortfarande med godisen, och nu har jag börjat utan godis, bara med hand och kommando. Snart ska jag försöka med endast handrörelsen och med endast kommandot!

Det var lite hur jag tränar "ligg" och även "sitt" från ligg :). Nästa gång blir det hur jag tränar "stanna"!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0