Hur jag tränar "sök"

Tjena tjena! Idag har jag tränat rätt mycket, mest på ligg och stanna, men också lite "sök"! Jättekul, för jag tror han börjar fatta vad "sök" betyder! När jag säger sök sätter han nosen mot marken och börjar leta :D.
Iallafall, tänkte berätta i några inlägg hur jag tränar Sixten! I detta inlägg skriver jag om "sök":

Sök:
Egentligen är det väldigt simpelt! Inget man behöver lära sig i böcker eller så, det här "kom jag på" själv! Man tar några torrfoderkulor eller småbitar med godis och lägger ut en eller flera synligt på marken framför hunden. Sen släpper man hunden och säger samtidigt: "sök". Efter några gånger förknippar hunden "sök" med att den ska leta efter godis på marken, så då kan man gömma godisarna lite mer! Dock inte för svårt, precis som med all valp-träning ska man aldrig förhasta nånting, det kan ruinera allt man byggt upp!

Så jag har alltså kommit så långt att jag gömmer godisarna lite men snart börjar jag nog gömma dom helt! När hunden fixar det kan man börja om, fast med en leksak. Då visar man leksaken för valpen, lägger den synlig, men ändå halvt gömt, och säger "sök". Till slut förstår hunden att "sök" inte bara betyder leta efter godis!

Lycka till med träningen!


Mmh godis!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0