Hur jag tränar "stanna"

"Stanna" är inte fullbordat än men det är på god väg! Eller nja, kanske halvvägs hihi ;). Men vi kommer dit!

Stanna:
Denna metod hittade jag i en vanlig valpbok, det finns säkert flera stycken andra metoder, men denhär är den enda jag vet om :).
Jag tar en boll och visar Sixten. Sen håller jag en hand mot hans bröstkorg, säger "stanna" och rullar iväg bollen framför honom. När jag släpper säger jag "varsågod". Detta upprepas många gånger, sedan början jag släppa handen utan att säga varsågod. Om han sitter kvar får han ett berömmande "varsågod" och massor av lek efteråt, men om han springer iväg tar jag fast honom och börjar om från början igen.

Jag har kommer så pass "långt" att han 9 gånger av 10 sitter kvar och väntar på varsågod när jag släpper handen så snart ska jag väl prova att köra utan handen, men vi får väl se hur det går haha x). Tränar varje dag, bara superkorta träningspass på kanske 2-3 minuter! Men så är det ju med all valp-träning :).

Här gör han precis som jag lärt honom: Sitter på rumpan och tittar mig i ögonen för att få ett "varsågod" 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0