Lite tips på aktivering!

Tja tja alla läsare! Detta är ett tidsintsällt inlägg som jag skrev igår, eftersom jag inte kommer blogga så mycket idag! Tänkte ge några tips på aktivering, både i svala och heta dagar!

Godis i petflaska:
Detta gör jag rätt ofta när Sixten är på bushumör och jag själv inte orkar/har tid att busa med honom. Brukar också låta Sixten leka med denna om han är ensam hemma. Man gör så att man tar en stor 2-litersflaska, tom såklart, och så tar man en kniv och gör ett hål i mitten av flaskan, ev. ett hår på var sida. Hålet ska vara stort som en 5-krona, eller mindre beroendde på storleken av godis. Sedan lägger man bara några godis-bitar i flaskan och låter hunden leka loss! Själv tar jag cornflakes, torrfoderkulor eller vanliga små bitar av mjukt hundgodis. I princip allt funkar!

Godis-is:
Har själv aldrig provat detta men jag har läst att många gör det under speciellt varma dagar. Man ska ta en godbit (kanske en bit tillagad kyckling eller en köttbulle) och frysa den i en isbit, och sedan ge till hunden. Själv vill jag inte testa detta än, med rädsla för att Sixtens sköra mjölktänder ska gå av! Men för vuxna hundan kan det knappast vara någon fara :).

Fiskespö:
Om man vill busa och leka med hunden men samtidigt trötta ut den lite så kan man göra detta! Man tar t.ex. ett kvastskaft eller en innebandyklubba och fäster ett snöre i änden. På snöret sätter man en godis; t.ex. en skinkbit eller så. Och så låter man helt enkelt vovven jaga godisen! Passar bäst för små hundar.

Göra trix:
En väldigt enkel aktivering är att bara lära hunden roliga trix! Det är bra hjärn-arbete och samtidigt är det kul för både hund och ägare, PLUS att hunden lär sig ett trick!

Hoppas ni har en bra torsdag, så ses vi imorrn! PUSS!


Matte!
Lek med mig!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0