All denna träningshysteri

Är ju inne på www.vovve.net rätt mycket och läser i forumet framförallt. Jag blir verkligen lätt påverkad av allt människor skriver, kanske främst för att alla verkar framstå som mycket erfarnarne än jag. Måste sluta påverkas så lätt, eller sluta vara inne på såna forum... Tack vare det som står där, så bygger jag upp en sorts stress hos mig själv över att jag måste tränatränaträna tills Sixten lyder minsta vink. Själv tycker jag egentligen att det viktiga är en god relation till hunden, och att hunden är trevlig och mår bra. Inte att den kan en massa kommandon, att den går fint i koppel, eller att den kan gå lös utan att dra efter vilt. Självklart är det kul och bra att träna hunden på alla dessa saker, men det man läser i dessa forum får en att tro att det är strängt tabu att ha en hund som inte kan precis allt. Och också att det är strängt tabu att man själv inte har så stort behov av att lära hunden preciss allt. Att man inte vill spendera hundens 13 år till att hårdträna varje dag tills den faktiskt är den där drömhunden som kan allt, att man kanske vill njuta däremellan också, och ha en hund för att det är kul! Nej, det verkar inte acceptabelt för de flesta av dessa hundfantaster.

Jag kan säga en sak: Jag tänker från och med nu ta det lugnt! Inte ha så jäkla höga krav på att allt måste vara perfekt.. Och de saker jag faktiskt vill att Sixten ska kunna har jag ju faktiskt flera år på mig att träna! Allt måste inte gå på en vecka. Han är perfekt som han är, jag älskar honom oavsett om han inte kommer på inkallning när ett rådjur rusar förbi (även om jag aldrig skulle släppa honom lös förrän jag vet att han inte sticker efter vilt).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0