Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Förstår inte frågan.. menar dom ras eller individ? Svarar väl på båda då!

När jag väljer RAS:
När vi valde Westien visste vi väl inte riktigt att jag skulle utveckla ett sånt enormt intresse för hundsport och träning, så då var hunden mest tänkt till sällskap. Men om jag skulle välja ras nu så skulle dessa ord finnas med i rasbeskrivningen: lättlärd, arbetsvillig, social och följsam. Storleken spelar inte så stor roll för mig, men inte mindre än 30 cm/mankhöjd ;). Hundrasen bör vara barnvänlig och bra med djur och hundar. Den måste inte älska allt och alla, men den ska vara flockkär och inte ge sig ut på egna äventyr när den går lös i skogen. Helst så lite viltintresse som möjligt.. Den får gärna vara kelig också, men det har väl mer med individen att göra..

När jag väljer individ:
När vi valde Sixten gick vi utefter tipset att man skulle välja den valp som var mest på och mest framåt (men det var ju också Sixten som tilltalade oss mest!). Nu blev det ju jättebra för oss, men "nästa gång" kommer jag nog försöka välja en valp som är mer lagom. Inte först och inte sist fram till nya grejen liksom :). Tror att ju mer framåt valpen är, desto mer självsäker och självständig kommer den bli.

Missuppfatta snälla inte detta inlägg, är mer än nöjd med vårat val av hund! Jag menar bara att det kanske inte kommer bli några fler terriers här i huset, hehe ;). Men samtidigt: Har man inte haft en terrier har man nog inte haft hund!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0