Hoppas ni orkar läsa mitt svammel ;)

Det kommer bli dåligt med uppdatering denna vecka! Har en massa att göra och hålla i skallen, alldeles för mycket för att komma ihåg eller orka blogga... Men till helgen blir det bättre :).

Idag blev jag glatt överraskad! Var ju ute med Sixten på 1-timmespromenaden efter skolan, och så ser jag att en schäferblandning kommer gående mot oss, 50 meter bort kanske. Sixten har inte sett hunden än, men jag försöker kvickt tänka ut hur vi ska göra för att få lite större avstånd än 2 meter från hunden när den passerar. Detta var en smal gångväg vi gick på, utan möjlighet till större avstånd, så jag fick helt enkelt hoppas på det bästa. Satte ner Sixten och påkallade hans uppmärksamhet. Han satt med ögonkontakt och fick belöning i form av små korvbitar när hunden närmade sig. Han såg hunden, men hans reaktion blev istället: "En hund! Just det, då skulle jag ju titta upp på matte!!" Så trots att hunden gick förbi, så nära att t.o.m. JAG kunde känna luken av den, satt alltså Sixten fint med ögonkontakt nästan hela tiden! En eller två gången gav han hunden en blick, men tittade snabbt upp på mig igen som om han "kom på sig själv" eller vad man ska säga. När hunden var kanske 20 meter bort åt andra hållet gick vi vidare utan svårigheter!

Blir bara så glad när sånthär händer! Även om vi har lång väg kvar av våran skvallerträning, och säkert kommer drabbas av ett par bakslag längre fram, så ser man ju verkligen att träningen ger resultat! Det får en verkligen att bli motiverad till träningen, till skillnad från om man inte hade sett någon förbättring vid hundmötena vid detta laget.

Nog med träningsbabbel! Här hemma har det busats en del med Sebbe men även med mamma och mig själv :). Sixten är riktigt duktig på att fånga leksaker med munnen nu, om man kastar de! Och ja, det blir inte så speciellt såhär på vardagarna. Man gör ju mest saker på helgerna liksom :). På söndag t.ex ska jag gå till en rastgård i centrum, har aldrig varit där :). Nej men det säger ju sig självt att man har mer tid till lite längre träningpass och långa utflykter på helgerna..

Nu ska jag tagga off ;). Puss o hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0