Pladder om mina mål med skvallerträningen

Busvovven är hemma hos mamma nu, jag ska vara själv här hos pappa till på fredag! Men jag har informerat mamma och Sofie om hur man skvallertränar (dock kör dom utan klicker) så det blir inga glapp i den träningen iallafall :). Mitt mål med denna period skvallerträning är att Sixten ska kunna gå bredvid mig utan att dra när vi går förbi andra hundar, och gärna med ögonkontakt också. Det är det jag fokuserar mest på.. Sen kommer jag fortsätta träna så att han även gå bra fast det är ekorrar, katter, lekande barn eller kanske fåglar som lockar. Och när han kan det ska jag ta ett stort steg framåt.. Ska sitta och lura i skogen och vänta på rådjur varje dag, så att jag kan försöka lära honom att skvallra på det! Tror det kommer bli den största utmaningen i all vår träning (ALL träning!) hittills. Han har ju så stort viltintresse den galna terriern.. Men det ska nog gå det med, det får ta den tid det tar! Räknar väl med att det momentet ska vara "klart" till nästa sommar, när nya valpen kommer. Så vi har god tid på oss :). Med "klart" menas att han inte försöker sticka efter rådjur, utan stannar och söker kontakt med mig!

Den största anledningen till varför jag gör allt detta är ju eftersom jag vill kunna ha Sixten lös var som helst, när som helst. Det är flera år tills det kommer funka (om det nånsin kommer göra det över huvud taget) men man kan ju ta ett steg i taget. Vill gärna kunna ha honom lös i skogen när sommaren kommer, utan att han rusar iväg. Men ja jösses, jag vette sjutton om det nånsin kommer gå det heller... Han är inte den flock-känsligaste vovven som ni kanske förstår! Går gärna på egna upptäcksfärder o så... Och om jag inte har koll på honom när han strosar så har jag heller ingen koll på om han får upp vittringen på något att jaga.

MEN som sagt är detta mål, med att kunna ha Siggebigge lös var som helst, lååångt borta, man vet ju aldrig vad som kommer ha hänt om 2, 3 eller 4 år! Men till nästa sommar vill jag iallafall kunna gå med honom i långlina/koppel i skogen utan att han stissar upp sig om vi stöter på ett rådjur, utan helst att han "skvallrar" och kommer tillbaka till mig.

Ursäkta allt pladder, måste bara få ur mig allting! Det är väl därför denna blogg fnns egentligen, för att jag måste få skriva av mig om allt som fastnar i huvudet på mig.. När jag skriver ner det så sorteras det bättre och jag får lättar att tänka :)) PUSS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0