Success!

Hej :). Idag har varit en skön söndag, som alla söndagar! Gick upp sent, Sixten lekte med Sebastian och hans polare Elias och så. Sen, vid 13.30 ungefär, gick vi ut på 1 timmes promenad! Skar en varmkorv i slantar, och sen varje slant i 4 bitar och så tog jag med klickern och en leksak. Det går riktigt bra nu att "låtsas" att han är lös genom att hålla i öglan på kopplet hela tiden, så att det nästan hänger i marken. Han har riktigt bra koll på mig och kommer ofta in i fotposition självmant! Men när jag ber honom att gå vanligt (genom att säga varsågod) så går han och nosar och så. Tycker som sagt att promenaderna inte bara ska vara till för hårdträning, utan lite fritt strosande också..

Lite skvallerträning blev det också. I skogen först såg vi en golden retriever bakom en kulle, Sixten sökte nästan genast ögonkontakt! När han hade fått några korvbitar gick vi sedan vidare, med ryggen mot hunden. Det gick jättebra, han gick med ögonkontakt hela tiden utan att jag bad honom!
Lite senare under prommisen gick vi förbi en tomt där två Border Collies skällde och härjade. Först blev Sixten helt stissig och dragig, men när jag satte ner honom "kom han ihåg" vad han skulle göra och satt fint med ögonkontakt :). Vi kunde sedan gå vidare utan att han brydde sig om hundarna.

För övrigt tränade vi lite inkallning under promenaden, passade på när han var ouppmärksam och nosade eller så. Det gick bra, han tvärvände blixtsnabbt när han hörde inkallnings-signalen :).
O när vi kom hem höll mamma o Sebbe på att kratta löv, så Sixten fick springa lös på tomten en stund (så skönt med stor tomt när man har hund!). När vi skulle in följde han med utan problem! Om det var hans "will to please" eller om det var korvdoften som gjorde det ska jag låta vara osagt...

Nu ska vi fortsätta mysa! Puss :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0