Mitt livs värsta promenad

Usch och fy fan. Idag gick jag mitt livs hemskaste promenad och jag är fortfarande chockad. Ska försöka berätta alt som hände:

Idag på kvällspromenaden gick vi ut i skogen, tänkte han skulle få vara lös lite. Så det började som vanligt, han var mig hack i häl och vi gick på stigen. Så plötsligt brakar det till i buskarna och två rådjur springer förbi. Självklart tog jaktinstinkten över och han stack iväg. Han hann dock inte långt, utan rådjuren försvann och jag kallade in honom. Jag gick typ 5 minuter med han i koppel, tills det verkade som om han hade glömt rådjuren. Då släppte jag honom och vips var han på väg bortåt. Jag hade honom inom synhåll och försökte ha is i magen, så jag ropade på honom så att han kollade på mig, sen tvärvände jag och rusade bort. Men det sket ju han i, terrier som han e. Så jag gick efter åt det håll jag trodde att han hade gått, jag tänkte att så långt kan han ju inte ha kommit. Men jag gick och gick och han var ingenstans. Snart började jag ropa lite försiktigt, och jag hörde hur min röst blev mer och mer hysterisk. Jag började springa och tänkte att jag kanske hade gått åt fel håll. Dom hemskaste scenarierna spelades upp i mitt huvud medans jag sprang, och så plötsligt hörde jag det. Ett skall! Och det där skallet skulle jag känna igen var som helst, det var ju min lille Sixten som skällde! Jag fortsatte ropa och sprang åt hållet som skallet kom ifrån. Till slut fann jag honom, skällandes på ett träd som vajade i vinden... Han kom fram till mig som om allt var som vanligt, och när jag hade kopplat honom började jag störtgråta. Jag satt där i kanske 10 minuter tills jag bestämde mig för att gå hem.

Jag pratade med mamma om det och först tänkte jag att jag skulle kunna träna bort hans jaktintresse, men efter att ha läst i olika forum så bestämde jag mig för att bara skita i att ha honom lös i skogen och köra på långlina istället. Med tanke på att han faktiskt har en del jakt i sig och dessutom är en väldigt självständig ras så känns det inte lönt det att lägga ner en massa tid på att kunna ha honom lös, när han ändå bara brukar gå lös ett par gånger i veckan och då inte ens "springer av sig". Tror att han kommer få ut mer av att gå i långlina än av vad han brukar få när han är lös och ändå bara går bakom mig. Nu kommer jag istället börja träna inkallning dagligen så att han eventuellt kan vara lös på andra platser; fält, ängar m.m.

Det var "bara" det, som ni kanske förstår blir det ingen trixfilm idag... Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0