Pinnar = Nya älsklingsleken!

Som ni alla vet är Sixten inget fan av att leka med leksaker utomhus, han kan visa intresse en kort stund men sedan när han insett att det "bara" är en leksak så går han därifrån. Men nu har jag hittat en lek-belöning som han inte tröttnar på! Pinnar! Man tar helt enkelt en pinne från marken (eller fickan) och börjar busa runt. Apport, dragkamp eller bara buslek - han älskar det! Nu ligger 4 pinnar vid ytterdörren, haha x).

Vi var iallafall ute nu i typ 30-40 minuter med lillebror. Vi gick till en lekpark där lillebrorsan lekte ett tag, sedan gick vi en runda innan vi kom hem. Not so much träning då eftersom jag är rätt trött p.g.a sjukligheten, men de få skvallerstunderna vi hade gick bra! Vi körde även lite kontaktövningar när vi var i lekparken, det gick också bra :). Vi fick så himla bra övningar på kursen i tisdags, jag kommer lugnt köra mycket sånthär med valpen! Har ju bestämt att framför allt sommarlovet ska fokusera på kontakt, relation och allt som hör till! D.v.s lösträning, inkallning, lite stanna och myyycket lek! Med Sixten blev det allt för lite kontakt och allt för mycket trix och annan träning. Vi blev även tipsade nu av kursledaren att gå en rallymix-kurs med valpen istället för valpkurs. Man ska tydligen tjäna mycket mer på att gå en sån kurs än en valpkurs, åtminstone när det inte är ens första hund. Så det ska vi kolla upp lite närmare!

Hur tänkte ni under valpens första månader? Vad gjorde ni, vad tränade ni på och hur?

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag fokuserade mycket på kontakt och följsamhet (vilket vi tappat mycket nu när vi fokuserar på annat så det får vi ändra på....), jag la också mycket tid på att bygga upp ett stort lekintresse! Det kan ju du också tänka på en del, eftersom många lappisar har litet föremålsintresse och inte tycker om att leka. Så lek mycket med valpen och om ni kampar osv så låt den vinna varje gång, så har jag gjort med Koff och nu är han som en liten minischäfer ;) Nu behöver han dock inte vinna leksaken varje gång, men han får göra det väldigt ofta ändå :P

2012-04-05 @ 17:19:33
URL: http://lapphunden.webblogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag tycker det är jättekul och bra att träna trix. Det lär hunden att lära och inte ge upp, bygger upp relationen och det är inte så allvarligt som det lätt kan bli när man tränar tex lydnadsmoment. Men, för att kunna träna (iaf om man klickertränar med positiv förstärkning) så måste man ha belöningar som fungerar. Därför skulle jag säga att det viktigaste att träna med valpen är lekutveckling. Håller helt med Stina här, låt valpen vinna mest hela tiden och sno leksaken när ni ska sluta. Försök sluta innan valpen tröttnar. Valpar brukar även äta allt, uppmuntra det och träna med så många olika godissorter som möjligt.

Jag tänkte även alltid på, och gör det fortfarande, att alltid belöna inkallningar. Hade jag inget att belöna med så kallade jag inte in Yippie. Ropade bara när jag visste att hon skulle komma i början. Jag belönar fortfarande varenda inkallning och har gjort det till en bra vana att alltid träna inkallning varje promenad. Nu brukar jag utmana henne och kalla in när det är som svårast.

Yippie var väldigt glad i människor när hon var valp och ville gärna smita fram för att hälsa. Så det blev det mycket skvallerträning på. Även andra hundar skvallertränade vi. Och eftersom hon är en border collie tränade vi väldigt mycket anti-valla-bilar/cyklar/mopeder, skvallerträning där med.



Men, som sagt, för att kunna träna alls måste man ha bra belöningar. Att lära valpen att kampa är det allra viktigaste tycker jag. Man får igen det tusenfallt.

2012-04-08 @ 08:36:41
URL: http://madeleinehaggkvist.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0