Frågestund svar!

Har fått tillräckligt många frågor för att kuna svara på alla i ett inlägg! Kul att så många engagerade sig! Här kommer det iallafall:



Vilken belöning använder du dig av och vad är mest effektivt när ni tränar att skvallra? Hur gör du när det inte fungerar alls men måste passera den mötande hunden?

SVAR:
  Hej! Jag använder mig bara av godis, det är den enda belöningen som är intressantare än mötande hundar. Utomhus bryr han sig inte om leksaker, och när en hund går förbi spelar det ingen roll hur mycket matte än tjoar och stojar. Godis ska det vara! Det funkar med vanligt djurbutiks-godis, men eftersom han lätt tröttnar om man använder sig av samma godis-sort för mycket så varierar jag med ost, skinka, köttbullar, skinkost (MYCKET uppskattat!) och lite annat som Sixten gillar :).

När det inte fungerar alls (det händer typ aldrig, har bara hänt nån gång), alltså när han blir HELT blockerat, så brukar jag sätta mig på huk bredvid Sixten, hålla honom i selen eller över bröstkorgen, och försöka påkalla hans uppmärksamhet. Minsta ögonblick av kontakt belönas då!


Vad tycker du om Cesar Milan?

SVAR:
  USCH säger jag! Hans metoder går som alla vet ut på att man ska vara dominant och att hunden ska underkasta sig, hamna lägst på rangskalan. Jag har nu efter mycket läsning (av riktig fakta!) insett att det inte ens existerar någon sorts rangordning i olika flockar och grupper, så det är omöjligt att hunden skulle försöka dominera och klättra upp på "rangskalan". Så himla löjligt. Ni som inte tror mig kan läsa denna artikel: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Och att folk försvarar hans våldsamma metoder med att "det är ju nödfall!" håller inte alls. Kolla på en annan känd TV-instruktör - Victoria Stillwell. Hon har lika svåra hundar att tampas med, men hon löser de mycket bättre än Cesar Milan genom positiv förstärkning och riktig träning. Jag avskyr Cesar och allt som han står för!


Föredrar du tik eller hane? Har du något önskemål på om din nästa hund ska vara hane eller tik?

SVAR:
Nä, jag föredrar inget av könen framför det andra. Jag går på individ! Vi valde en hane (Sixten) för att vi ville slippa löpen, och hanar skulle tydligen vara en enklare första hund hade vi hört. Nu inför nästa hund ska vi gå på individ helt och hållet, men om det står mellan en tik och en hane så blir det nog hanen. Det är ju ändå 3000 kronor extra som går för att kastrera Sixten om vi väljer en tik.


Hur "kom du in i hundvärlden"? Hur fick du reda på hundsport osv? :)

SVAR: Ja, det var faktiskt mest genom www.vovve.net måste jag säga! Även om det är ett väldigt jobbigt forum (kryllar av besserwissrar och personliga påhopp) så har jag genom det forumet fått veta en väldans massa saker! I början var jag ju intresserad av agiity (det såg ju så kul ut :P) men sen började jag surfa runt på olika forum och bloggar och ju mer jag läste, destor mer insåg jag hur lite jag visste. Hundar blev mitt liv typ och varje minut jag satt framför datorn ägnade (ägnar) jag åt att söka upp olika saker jag undrade om hundvärlden. Då fick jag upp ögonen för en massa nya sporter, och jag samlade "på vägen" även på mig en massa kunskap!


Skulle du vilja ha något mer husdjur utöver hundar?

SVAR:
Nja, inte just nu. Har inget behov av något annat. Gnagare är supertråkiga, det kommer jag aldrig vilja ha. Katter kanske jag skaffar när (inte om, NÄR) jag flyttar ut på landet, men det är inget måste. En eller flera hästar är dock ett måste! Jag slutade ju rida för 1-2 år sen och jag saknar hästarna supermycket. Har inte tid nu, men jag kommer definitivt ta upp det igen om några år!


Är det som du trodde det skulle vara att ha egen hund?

SVAR:
Nej verkligen inte! Det är SÅ MYCKET BÄTTRE! Jag trodde ärligt talat att det skulle bli liite långtråkigt när vardagen kom igång, men jag fullkomligt älskar det! Okej, jag hurrar inte över att gå ut på långpromenad i snålblåst och spöregn, men herregud var värt det är! Allt annat med hund är så himla kul! Hundar är mitt liv, och ett liv utan hundar är knappt ett liv. Jag skulle offra en hel del för Sixten, och livet med hund. Dessutom är ju Sixten den bästa kompisen man kan önska sig!


Vilket "hundjobb" skulle du helst vilja försörja dig med?

SVAR:
Att driva ett hundcenter, helt klart! Kurser, privat träning, pensionat, dagis, kennel - allt i ett! Kennel kommer jag definitivt ha någon gång i livet ändå, inget snack om saken. Om det blir när jag är 30 eller 65 vet jag inte, men det är en dröm som ska besannas!


Vad är mest motiverande för Siggepigge?

SVAR:
Gott godis - helt klart! Leksaker och bus tröttnar han på efter ett par vändor, men en köttbulle gör han vad som helst för!


Hur började du öva skvallerträning?

SVAR:
Jag läste denna artikel: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9! Otroligt bra, i den står det varför och hur man ska göra för bästa möjliga resultat :D. Som du kanske har läst så har vi på 3 månader kommit väldigt långt genom att följa hennes (Eva Bodfäldt) metoder :).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0