Hundträff

Hejhej! Idag var jag på en hundträff på Drottningholm med 3 mattar (Emma, Nathalie och Michaela) och deras hundar (Emmas golden Debbie, Nathalies Lagotto Tedde och Michaelas Papillon Hugo) som jag träffade via www.hundar.ifokus.se! Det var jättetrevligt, vi gick en promenad och sedan släpptes hundarna lösa på en gigantisk rastgård i form av 2 mindre öar (hundöarna). Dock började det inte så bra, jag blev helt förskräckt. Sixten som älskar hundar av alla former (förutom Basseten i området då) började skälla och göra utfall mot Lagotton Pelle! Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra så jag försökte bara lugna honom och få kontakt med honom, det gick väl sisådär. När vi gick promenaden gick det helt okej, men ett par gånger morrade han till åt Pelle :/.

När vi väl skulle släppa de på Hundöarna vågade jag inte, tänk om han rusade för att attackera Pelle eller vad som helst! Så jag gick där en stund och skvallertränade, men sen vågade jag testa ifall det blev bättre att släppa honom lös. Självklart blev det det! Sedan lekte han fint och bra med alla hundarna, dock var han mest intresserad av Papillonen Hugos rumpa :P. Han lyssnade OK på inkallning och så, förutom när det gick förbi två nya hundar. Först verkade det som om han tänkte vända om när jag ropade, men sedan fortsatte han vidare. Hundjävel tänkte jag och gick och hämtade honom.
Men det gick iallafall bra, vi var där ca 2 timmar. Sedan var jag skitkall och Sixten var trött. Så ca kl 13.15 åkte vi hemåt igen, och nu har han legat utslagen i säkert en halvtimme, lilla snuttegullen ^^.

Men jag grubblar lite över det där med Lagotton Pelle... Huvudorsaken var ju antagligen att han kände sig trängd i kopplet osv, men han gjorde ju ingenting mot de andra hundarna? Han kanske tyckte att Pelle såg lite otäck ut? Jag minns en gång för rätt länge sen så mötte vi en stor, hårig Briard (så ser de ut → ) och då blev Sixten väldigt osäker och började morra/gruffa lite. Då misstänkte jag genast att det berodde på hundens utseende, för hunden själv gjorde ingenting. När andra hundar morrar/gör utfall lägger sig Sixten oftast platt på mage och försöker slicka den andra hunden i mungipan, eller så bjuder han in till lek.

Äsch jag vet inte, men hoppas han uppför sig i fortsättningen! Ägaren till Hugo (papillonen) berättade att hennes hund hade börjat bråka med sin kullbror för ett tag sen, men så fort de släpptes lösa så var det ingen fara. Så jag kanske inte behöver skicka honom till en uppfostransanstalt än på ett tag iallafall ;).
Nä, nu ska jag vila - och Sixten med! Tagga inför nästa hundträff på lördag :D. Kram och puss!













Kommentarer
Postat av: Michaela

Det behöver du nog inte grubbla över, jag tyckte inte alls det var något farligt.

Det är nog så att det är lättare för hundar att "göra upp" om de är lösa! Då blir det mer frihet och de kan vända sig bort. Sixten blev ju mycket bättre sen när du släppte honom. Småkiv om vem som skulle få pinnen, vem som skulle få uppmärksamhet eller godis var det ju bara efter det, och det var ju bara morr, det var ju ingen som bet till.

Så det var ju helt okej! :)



Vi kanske redan från början borde ha släppt de innan de fått hälsa så hade han kanske varit mer positivt inställd till Pelle. Om det blir en ny träff så kan vi alla kanske tänka på det.



Ja det menade jag det jag sa, vi träffades i lördags och Hugos bror har aldrig gillat honom (det är en skitkonstig hund, han är verkligen inte bra på något sätt :s) och direkt när brorsan fick tillfälle att nosa på Hugo så blev han skitarg :s

Så vi släppte dem båda och de gjorde inte något alls. De lekte i och för sig inte, men de umgicks och kunde vara tillsammans utan att bråka!



Och nej jag tror verkligen inte att du behöver skicka bort honom hehe.

Han är ju ännu så ung (visst var han 11 månader?) och som sagt, det gör inget att han inte alltid är så sugen på att vara med o leka eller så.

Och man kan inte älska alla hundar :)



Jag tyckte han var jättecharmig som kom o satte sig mellan mina ben :')

2012-02-28 @ 15:19:10
URL: http://mnordlin.wordpress.com
Postat av: Erica

Jag dööör vad avundsjuk jag är på er ;) Hade jag hittat dit hade jag kommit, utan tvekan! Vi var skit taggade! Men jag får se om jag kommer på lördag, om min pappa kör mig kanske jag kan komma :)

2012-02-28 @ 19:24:33
URL: http://minschaferronja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0