Onsdag 8 Februari

Halli Hallå! Rådjuren har varit i farten igen! Imorse när jag & Sixten gick ut i skogen så ser jag genom träden att 4 rådjur (en mamma, en pappa och två ungar) springer över en tomt. Sixten ser såklart också, och denna gång skvallrade han direkt! När vi gick vidare så skvallrade han inte längre, och han verkade lite distraherad, men han drog inte i kopplet efter rådjuren eller så! Nu var de ju ganska långt borta också, men man blir ju glad ändå :).
När jag skulle hem på lunchen så slutade jag 25 minuter tidigare i skolan så jag hann gå ut dubbelt så länge som jag brukar på lunchen! Det var skönt, både för mig och Sixten :). På lunchen introducerade jag honom även för ett nytt freestyle-trix, nämligen att backa mellan mina ben! Han verkade fatta, så det kommer vi definitivt träna på denna vecka.
Och så nu på eftermiddagen slutade jag 1 timme tidigare (jippi!). Jag gick därför ut extra länge med Sixten, ca 1 och en halv timme :). Det gick jättebra, vi gick ca 40 minuter i skogen med långlinan! Det är synd att vi har så liten skog.. Om man följer en stig så är man ute ur skogen på 15 minuter. Så jag gick helt enkelt 2 varv på en stig, och så stannade jag i en stor glänta där vi tränade i 10 minuter. Allt gick jättebra, men första 10 minutrarna i skogen märktes det att Sixten fattade att han inte var lös. Han är ju inte dum i huvudet :P. Han förstår ju att det bara är ett extra lång koppel, att han inte nödvändigt vis måste vänta på matte för vi sitter ju ändå ihop. Men när jag började kalla in och ställa lite högre krav på honom så blev han plötsligt väldigt noga med att följa mig hack i häl och lyda minsta vink! Så det var ju kul :). Och när vi var ute på gläntan och hade tränat klart (inkallning, fot, stanna kvar) så kommer två småtjejer springande ut från skogen, med en pappa släntrande 20 meter bakom. Sixten sprang direkt till mig och skvallrade :).

Och ja, det var det! Hittills har Sixten då varit ute i ca 2,5 timmar, och det blir ju 20-30 till i kväll. Så dagens motion är inget att klaga på! Jag måste säga att en av de bästa sakerna med hund är promenaderna. Att promenera själv är dötrist, men med en hund att träna och prata med blir det genast mycket roligare! Och det är ju bra för hälsan också 8-).

Puss o kram på er!


Gud vad blogg.se dödar bildkvalitén på ens bilder.. Trots att alla mina bilder är mobilbilder så ser de mycket snyggare ut än såhär när man öppnar de på datorn!



Kommentarer
Postat av: alexandra

Vad kul! Duktig han har blivit på skvallerträning! Kan du skriva ett inlägg när du berättar hur du har tränat det? :)

2012-02-08 @ 17:59:42
URL: http://jappen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0