Svar till Erica!

Fick en kommentar av en tjej som heter Erica, tänkte svara på den här eftersom hon inte hade någon bloggadress:

Erica sa:
Kan inte du göra video upploads? :D
Typ en gång i veckan eller nåt, skulle vara skit kul att se!

Undrar även en sak:
Min hund kan massor av trix som t.ex rulla runt, upp med händerna, slalom mellan benen (massor mer) - men något hon suger på är att sitta, ligga och stanna kvar. Borde jag börja om från början? Som om hon vore en valp? typ alltså ^^
Kram!


Svar:
Jag kan absolut lägga ut fler filmer, om ni vill det :). Vill ni ha på träning eller kanske när han är lös på promenaden? Kom med förslag så lägger jag gärna ut mer filmer! Jag har ju tänkt göra det många gånger men det blir alltid att jag glömmer :P

Sådär var min hund också i höstas. Jag hade helt enkelt glömt bort att träna sitt och ligg och då glömde även han lite smått vad de betydde! Så det är viktigt att underhålla alla trix när man väl har lärt in de :). Ja det enklaste vore väl att du visar henne (precis som om hon vore valp) vad sitt och ligg betyder, så att hon får en mind-refresher ;). Stanna kvar får man gå väldigt långsamt fram med av min erfarenhet, alltså börjar man med att hunden ska stanna när man går bort ett par meter, och sen kanske man kan gå utom synhåll efter någon veckas träning. Man kan även köra "omvänd lockning" genom att rulla en boll eller kasta lite godis som störning (när man har tränat ett tag alltså!). Min hund tränas flitigt i stanna kvar och om jag går utom synhåll så kan han stanna i 20 sek ungefär, sen tar nyfikenheten över. Han klarar inte av att stanna om jag går runt i huset och gömmer godisar, det är också för stor störning. Däremot klarar han att stanna kvar när hundar, katter eller fåglar går förbi.

Du får helt enkelt börja om lite från början med allt! Men eftersom hon har kunnat dessa kommandon förut så borde det inte ta särskilt lång tid innan hon fattar. Kram!

Kommentarer
Postat av: Erica

Ja precis, när ni tränar, när ni går promenad och sånt! Det motiverar mig väldigt mycket :)



Jo jag testade lite idag och hon klarade det jättebra. Hennes största störning är när jag släpper bollen eller rullar iväg den, jag kan inte gå längre än 2m för då kommer hon smygandes efter mig ;)

Tack så jättemycket för ditt svar, ska kämpa på med lite basics nu ett tag innan vi ger oss på svårare grejer :P

Kram!

2012-02-26 @ 01:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0