Tisdag - Fettisdagen

Idag är det fettisdagen :). Ingen semla för Sixten dock, men vila blir det iallafall! Jag har försökt ta det lugnt iallafall. 20 min promenad imorse, 15 minuters bus på tomten vid lunch ist. för promenad, 50 minuters promenad på eftermiddagen (inklusive att han följde med mamma till Sebbes dagis) och så har vi typ tränat inkallning, stanna och "nära" på långpromenaden. Inte jätteslappigt då, men slappigare än det brukar vara!
Angående kommandot "nära, så är det något jag försöker lära Sixten. D.v.s typ gå fot fast utan tvång på ögonkontakt eller att gå på vänster sida. Nu när jag har börjat med lydnadsmomenten (på skoj iof, men ändå) så vill jag inte blanda ihop "vardags-fot" med "tävlings-fot". Det går siochså med kommandot iallafall, han kommer in till min sida när jag säger nära, men han går inte så länge, utan tappar fokus efter 5 sekunder typ :P.

På denna långpromenad gick vi med långlinan i skogen, det gick jättebra! Sist vi gjorde det så gick han ut hela linans längd hela tiden och var totalt ofokuserad, men nu betedde han sig nästan som när han är lös "på riktigt"! D.v.s. höll sig nära mig och var lyhörd, kom när jag ropade varje gång oavsett störning (intressant spår, ekorre, fågel, människor 100 meter bort m.m. Så det var ju kul :). Det är så himla synd att han sticker på vilt. Han är ju så duktig på att vara lös menar jag, det är just när vi stöter på vilt som jag inte litar på honom. Nu när vi har stött på rådjur på våra koppelpromenader de senaste veckorna så har han ju lyssnat på nej och stanna, men sedan oftast blivit väldigt ofokuserad så fort jag låtit honom gå utan att skvallra eller liknande. För att jag ska våga ha honom lös i skogen (utan långlina) vill jag att han ska skvallra självmant på vilt, och sen när de har försvunnit utom synhåll att han ska kunna strunta i dessa och inte behöva kopplas upp. Det kanske bara är önsketänkande, men jag tänker kämpa på!

PUSS!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Sv: Haha, jag kan väl erkänna att han inte brukar ligga sådär i vanliga fall ;D



Men han slappnar av när han förstår att det inte lönar sig att sprattla :)

2012-02-21 @ 17:37:26
URL: http://teampaw.se
Postat av: Sofia

Äh... så svårtmotiverad är han inte alltid ;)

Har Sixten mycket kamplust förresten? Är han lätt att motivera med kamp i träning?

2012-02-21 @ 19:53:58
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: Hahah :( det vore ju trots allt ganska bra med leksaker i träning ändå :)

2012-02-21 @ 20:15:07
URL: http://milinova.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0