Duktig kille!

Good evening people :). Har spenderat kvällen med att läsa Memea Mohlins bok "Hur får jag hunden att..?" som jag fick i julklapp. Suverän bok - rekommenderas!! Iallafall, i den står mycket om relationen mellan hund/ägare och i ett kapitel står det att man ibland ska byta ut koppelpromenaden mot något roligare. Hennes tips var att man skulle ta med hunden till en skogdunge, en äng eller kanske en skolgård och bara leka! Springa och leka! Enligt henne var detta mycket mer krävande för hunden en en koppelpromenad - både psykiskt och fysiskt.

Så nu vid 19.20 gick jag ut med Sixten, och bara 5 minuter från vårat hur ligger ju en skolgård. Jag "släppte" honom (kopplet satt kvar ni vet) och så sprang vi runt där och busade! Det fanns även ett par stora isfläckar på planen, så det blev en riktig utmaning för Sixten. Dels för att han inte riktigt vågade gå på dem först, men sedan också för att han skulle hålla balansen när han väl var där!

Efter den lilla utflykten gick vi runt skolan, och då mötte vi en golden retriever-hane. Jag stannade en bit ifrån för att skvallerträna, och till min förvåning lägger sig Sixten lugnt ner! Självmant, samtidigt som han fortsätter skvallra :D.

Iallafall, damen som var ute med hunden ville att de skulle hälsa, och jag tänkte att nu när han var så duktig så kunde han väl få hälsa. Men det skulle ske på klartecken från mig! Och utan att protestera låg Sixten kvar, med en nyfiken golden 10 cm framför ansiktet, tills jag sa "varsågod". Så stolt man blir :').

Annars så har vi klickertränat lite, inget superavancerat. Det blir mest sånt nu, eftersom allt fokus ligger på skvallerträningen.

PUSS :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0