Freestyle på skolgårn'

Nu är vi hemma efter en 30 minuters prommis :). Fast det var väl bara 15 minuter som var just promenad, resten var vi på en skolgård där han var lös, och så tränade vi freestyle :D. Det gick superbt bra, haha ;). Vi körde även lite fritt följ, att vända gick helt OK. Vi har ju inte direkt tränat på detta, så man förstår ju ändå att Sixten stannar upp ibland när jag bara vänder helt plötsligt! Vi ska träna på detta+utgångspositionen. Utgångspositionen har vi inte tränat ett piss på, det är ju därför jag ska klossträna!

Sixten fick även gå lös på gångvägen som leder från skolan hem till oss (ingen bil-risk där alltså) och det gick jättebra :). Han vågade stanna och kissa ett par gånger, men utöver det höll han sig bredvid mig hela tiden - som han alltid gör när han är lös. Vi mötte inga hundar, men jag hade velat göra det. Sixten springer nämligen inte fram till hundar hux flux, det är inte riktigt det som är problemet. På ett sätt är det väl det, men grejen är att han stannar alltid upp ett par sekunder innan han vill springa fram och hälsa, så om man bara är uppmärksam så kan man utnyttja detta korta stannande genom att koppla honom och påkalla hans uppmärksamhet (för skvallerträning alltså). Alltså hade jag velat möta en hund för att kunna träna lite extra på att han ska skvallra trots att han är lös.

Äsch det där blev lite luddigt. Skitsamma, när vi kom innanför dörren här hemma så blev Sixten som vanligt på väldigt busigt humör, så jag drog fram hans ÖoB-korvar och körde lite dragkamp en stund! Uppskattas alltid av min lilla kamphund ;) ♥. Kram på er, ha en bra fredagskväll!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0