Matte mår bättre!

Nu är jag frisk igen :). Skönt för mig, men Sixten är nog lite missnöjd över att behöva sätta igång med promenader och träning igen efter en lugn dag ;). Dessutom har det regnat idag, vilket Sixten avskyr :P. Han går med hyfsat tempo, men träna utomhus kan jag fetglömma! Lite trix/klicker inomhus går väl an (bara att jag har tappat bort min klicker, hehe..) men freestyle, fotgående eller bara allmän träning - främst utomhus då - totalvägrar han. Så idag har vi bara kört promenader och lite godissök + trix, men ni känner ju Sixten - han lider inte ;).

Jag tycker att det är lite orättvist mot rasen Westie att de beskriver den som de gör. Såhär gick det nämligen till när vi valde ras:

Mammas villkor för att köpa hund var att det skulle vara en Westie för att de är så söta. Då började vi kolla lite mer på egenskaper, och den passade ju! Lättlärd, sportig, älskar långpromenader, perfekt för agility och vill gå ut i alla väder. Så här beskrevs westien på rashemsidan och på uppfödarsidor - och nybörjare som vi var tänkte vi inte mycket längre än så. Så vi tingade valp och allt var frid och fröjd. Sakta men säkert började vi ju då märka att Sixten inte riktigt var som de beskrev rasen. Man fick släpa ut honom på promenader, han gillade inte träning av någon sort (inte agility heller som westien skulle vara så perfekt för) och han avskydde att gå ut i blött väder. Jag tänkte väl mest att vi hade haft "otur" och fått en sådan individ, men så började jag kolla runt och majoriteten av alla westieägare jag fick tag på upplevde att deras hundar var likadana! Jag började först då fatta varför man bara såg 70-åriga tanter ute och strosa med westies i snöret, och aldrig yngre personer eller barnfamiljer.
Vad jag ville komma fram till var att det är så synd att de beskriver rasen så fel. Den kanske ska vara sådär pigg och sportig enligt en gammal rasstandard, men den westien måste ha avlats bort för ganska länge sedan. Det är ju jättesorgligt om massa familjer som vi köper hunden och hoppas få just en sportig, pigg och alert agilityhund - och istället får de en seg pensionärshund. Det kan ju inte tillföra rasen något?!

Men oavsett hur fel Sixten kanske må vara för mig och min familj så kommer han alltid ha sin plats här hemma, våran familj är inte just våran familj utan en Sixten som ligger och snarkar i soffan! Så är det bara, och så kommer det förbli :). Jag älskar honom otroligt mycket och ni anar inte hur mycket han har lärt mig, knasbollen. Sixten själv kommer nog sucka av lättnad när Molle/Simba/Wille/Wilmer/Sammie/Ajax/Kiro/Nemo/Nero flyttar in här och matte äntligen har något annat att ödsla sin energi på ;). Helt ärligt tror jag att han trivs bäst om han får följa med på promenader, träna lite diverse saker på skoj ibland och sova hur länge han vill när han vill - utan en hurtig matte som släpar honom ur bädden nu och då ;).

Puss o hej leverpastej!



Min fina fina kille ♥
FSimba
- Wille*
- Wilmer
- Sammie*
- Ajax*
- Kiro/Quiro*
- Nemo*
- Nero
- Molle*

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad bra du beskrev det vi pratat om, jag blev nästan lite tårögd för precis som du sa så tycker man ju om honom så mkt ändå även om det inte blev som vi trodde. Kram mamma

2012-03-30 @ 16:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0