Tisdag 20 Mars (långt inlägg)

Hejhej :). Som lovat blev det än längre morgonpromenad än vanligt, 50 minuter! Vi gick delvis över de små fälten där han fick vara lös. Det blev mest träning på stanna kvar och liknande saker, men även ett godissök hann vi med. Sedan gick ju jag till skolan, tog en kort prommis på lunchen och så kom jag hem vid 16 igen. Sammanlagt fick han vara ensam 5 timmar idag (med 1 timmes lunch-sällskap). På eftermiddagen gick vi ut och var ute sammanlag 1,5 timme! Använde telefonappen Runkeeper och såg att vi gick sammanlagt 4 km :). Låter jättelite tycker jag, men det är ändå rätt mycket :O.

Iallafall, i början av promenaden lade jag ett personspår på 150-200 meter i en U-form med två vinklar, sedan gick vi en promenad på 45 minuter. Han fick vara lös största delen av promenaden (vi gick över små fälten och fasankullarna) och han var supertaggad! För första gången nånsin så sprang han faktiskt runt lite när han var lös! Han går ju alltid lugnt på stigen bakom mig och väntar på att bli kopplad, typ. Men idag sprang han faktiskt en del! Jättekul tycker jag :D. Jag kallade ändå in då och då, för att se att han hade koll, och han kom som ett skot varje gång :). Vi tränade ganska mycket på stanna kvar även denna promenad, men också lite blandat så som fritt följ, ställande, stanna och freestyle.

Sedan gick vi då spåret och olyckligtvis nog hade en hare varit där och trampat mitt i mitt spår :(. Sixten ville ju mycket hellre följa harens spår, så jag fick leda tillbaka honom till mitt spår. Efter det gick han med näsan i spåret hela tiden och var jätteduktig :). Längtar verkligen till viltspårskursen vi ska gå! 21 och 22 April ska vi gå :). Där kan man även köpa klövar, så det ska jag göra.
Efter spåret gick vi till en närliggande fotbollsplan där han även fick vara lös och så tränade vi i kanske 15 minuter. Det blev först lite ställande (det gick inte alls bra, han ville gå efter mig hela tiden! Ska ta någon dag då vi tränar ordentligt på det...) men sedan 10 minuters freestyle. Försöker mest få honom att vilja backa mellan mina ben. Jag har råkat trampa honom på tassen rätt hårt 2 gånger vid denna övning, så nu vill han inte göra den längre! Det är rätt krångligt med en så liten hund som han ändå är, för jag ser honom liksom inte om jag inte lutar mig långt framåt. Och om jag inte har håret uppsatt (vilket jag alltför sällan har) så faller håret bara framför ögonen på mig -.-. Men detta ska vi ta tag i imorgon och bara fokusera ett helt träningspass på detta moment. Hade ju tänkt ha med det i vårat freestyleprogram ju!

Och nu på kvällskvisten har han duschat, ätit middag och kollat på teve med tvåbeningarna! Det blir en sista kvällsrunda sen på 30 minuter och sen får det vara nog! Imorgon ska vi då dra oss iväg till fotbollsplanen och träna på backa mellan benen, men promenaderna blir nog som vanligt. 2-2,5 timmar alltså! Idag blev det drygt 3 timmar, rejält för att vara oss en vardag! Härligt :D.

Puss på nosen :)







Kommentarer
Postat av: Fanny

vad kul med spår! vi ska också börja med det så snart det blir torrare ute :)

2012-03-20 @ 19:35:32
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Sofia

Vilket mysigt fält ändå!



sv: :((((((

2012-03-20 @ 20:23:03
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Emelie och Kelly

Sv: vi har vart där en gång och det var skitkul men även dyrt...

Vi var på Haninge hundhälsa :)

2012-03-20 @ 21:55:11
URL: http://lovekelly.se
Postat av: Anonym

Sv; Jag bor precis i kanten av samhället så typ 100 meter bort har vi massa fält och en fotbollsplan och där brukar dom få springa för fullt! :) ibland har jag dom faktiskt lösa till och från med, men det är bara om det är lungt med både människor och bilar ute! :) Målet är ju att kunna ha dom lösa inne i samhället o att dom då går fot även om man möter en annan hund, men för att nå dit så måste man ju öva o tämja lite i taget på gränserna! ;)

2012-03-22 @ 08:42:48
URL: http://bedown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0