Aktivt ekipage här :)

Hej hej läsare! Idag har varit en väldigt aktiv dag, älskar såna :). Men man vill inte ha för många av dessa superaktiva dagar, då tröttnar ju både människa och hund.
Iallafall, på morgonen gick vi våran vanliga morgonrunda på 30 minuter (varav han var lös i 10 minuter), inte så mycket mer än så. Sen kom jag hem 11.30, och då gick vi minsann! En promenad på 45 minuter blev det med lite lös-spring i lillskogen. I skogen tränade vi stanna kvar och inkallning, och resten av promenaden blev det lite hoppa och balansera på saker, nära (det går riktigt bra nu! han kan gå nära i säkert 20-30 meter utan att vika av!), stanna och några plötsliga sitt/ligg/tass på foten. Och så skvallerträningen såklart!
Väl hemma tränade vi freestyle med klicker i kanske 10 minuter, filmade även en snutt som kommer lite senare! Vi tränade på "vänd" alltså att han ska ställa sig mellan mina ben och så småningom även gå framåt/backa när jag gör det i denna positon. Det gick ganska bra för att vara första gången!

Sedan åkte jag till tandläkaren i någon timme, och när jag kom hem tog jag med mig hund och cykel ut på en runda! Det var första gången han gick bredvid en cykel, så vi tog det lugnt. I början gick jag bredvid cykeln, sen cyklade vi låångsamt fram. Efter ett par hundra meter fick vi upp lite tempo, men jag cyklade bara kanske 100 meter i taget för att han skulle få stanna och vila/nosa lite. Ju längre vi kom, desto bättre gick det! Så sista 600-700 meterna cyklade vi utan att stanna en enda gång! Hela cykelrundan blev ungefär 30-40 minuter, men då får ni tänka att vi cyklade "på riktigt" kanske 20 minuter :).
På vägen hem hämtade vi upp min lillebror på dagis, och sen skulle vi alla tre+cykeln ta oss hem genom lillskogen. Det gick väl sådär. Först kom vi till en liten backa som var som en isbana, och det gick ju inte så bra med cykel, hund och lillebror att hålla reda på. Jag halkade till en gång, jag var helt säker på att jag skulle dö. Uschbusch..

Vi gick vidare genom skogen och jag tänkte nästan släppa Sixten (en sak mindre att hålla reda på) men när jag skannade av området såg jag att kvarterets två amstaffar och deras matte gick bland buskarna en bit bort. Vi såg varandra och jag fattade att hon ville kalla in sina hundar, så jag stannade och lät henne göra det. När vi sen passerade skvallrade Sixten efter en stund, först var han rätt dragig och så. Han är ju inte van vid att vi möter hundar där blir min ursäkt!
När vi sen kom hem gick vi ut på tomten i 10 minuter och tränade freestyle. Hopp över ben, över arm, genom ben och genom arm. Alla funkar super utom genom arm. Behöver skaffa mig en hjälpreda som kan hjälpa mig träna detta! Sixten fattar bara inte att han ska hoppa igenom :O.
Iallafall, vi tränade även lite slalom & åttan, det gick super! Hans annars lite slöa åtta var jättekvick och snabb (för att vara han) trots att vi var utomhus i närheten av både fåglar och skrikande barn :). Stolt matte här!

Ska sluta babbla nu! Träningsfilmen kommer sen :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0