Vikt, mankhöjd och kurs

Hej hej :). Just nu springer Siggis runt och söker godis i hörnen här hemma, hehe ;P. Trots att det är vilodag i dag så tänkte jag att han kunde få lite aktivitet. Han är ju undernärd för sjutton! Yep, that's right. Han är precis rätt mankhöjd (27-28 cm) och han väger ynka 7 kilo! Vägde och mätte honom nyss. Han ska egentligen väga 8-9 kilo. Den lilla rackaren! Han är ju iochförsig inte helt vuxen än, men han är ju en småhund så till kroppen är han nog ganska färdigväxt. Så jag och mamma har nu bestämt oss för att öka på hans dagliga färskfodermängd lite! Istället för att skära en korv i 7 bitar (70 gram per bit) så ska vi ny skära i 6 bitar. Det blir väl några gram till iallafall!

Eftersom jag inte har så mycket att berätta om dagen så kan jag prata lite rätt ur tankarna en stund. Jag har besämt mig för att boka in en viltspårskurs i april! Den kommer vara 21/4 och 22/4, 2 timmar per gång. Ville ju hålla på med viltspår förut, men lade ner det eftersom det var för krångligt att få tag på blod och speciellt klöv. Men om man går denna kurs så kan man köpa klöv av kursledaren! Och nötblod ska ju gå att hitta vid köttdisken i affären, jag har nog bara inte letat tillräckligt noga. Personspår är ju helt okej, men varken Sixten eller jag är väl superentusiastiska av denna aktivitet. Ser det mer som ett snabbt och smidigt sätt att trötta ut hans lilla hjärna! Men viltspår skulle jag gärna köra lite mer seriöst! Om han är bra på det, och vi tycker att det är kul, kanske jag tillochmed anmäler honom till anlagsprov.

Nepp, nu ska jag kolla upp lite allmänt om viltspår! Ha de sålänge!


Arkivbild, i brist på annat

Kommentarer
Postat av: alexandra

Hej!

Mille väger så mycket som Sixten ´ska´ väga, och han får 80-100 g. Färskfoder (Vom og hundemat) Och en dl torrfoder, per måltid så det x2 :)

Och om Sixten ska väga så mycket så kanske ni borde ge 100 g färskfoder, (gissar lite nu)

Det beror ju också på hur mycket man är ute och så men jag tror att 80-100 skulle vara ganska lagom till honom :)

2012-03-06 @ 17:32:18
Postat av: Sofia

Hihi, plutt :)

Men det där med vikt är så krångligt, det är lite för lätt att "lyckas" få en undernärd hund tycker jag. Så dumt :/

2012-03-06 @ 18:02:39
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Emelie och Kelly

Sv: ne jag vet tyvärr inget ställe :(

2012-03-06 @ 18:34:42
URL: http://lovekelly.se
Postat av: Nathalie

SV: Härligt, tycker att positivförstärkning och klickerträning ska bli ännu större och ännu populärare :D

2012-03-06 @ 19:04:29
URL: http://teampaw.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0